Alfio Rapisardi

Italian 20th. Century School portrait artist born in the city of Florence in the year 1929. He thought the art of painting throughout the second half of the 20th Century. It is a self taught artist and has exhibited in Sydney, Australia; Montreal, Canada; New York; and in Osaka, Japan. His works are in large and important museums of the world, such as the Kaiser Foundation, which contains works by artists like Picasso, Gauguin and Cezanne. Since 1984 he lived and worked in Altos de Chavon, La Romana in the Dominican Republic.


Artista italiano del Siglo XX. Artista del retrato de la escuela de Florencia nacido en el año 1929. Es un autodidacta y ha exhibido en Sídney, Australia; en Montreal, Canadá; en Nueva York; y en Osaka, Japón. Sus trabajos están en los museos grandes e importantes del mundo, tales como la Fundación de Káiser, la que contiene trabajos de los artistas como Picasso, Gauguin y Cezanne. Desde 1984 ha vivido y trabajado en Altos de Chavón, La Romana en la República Dominicana. Esta obra es un oleo sobre madera con una dimensión de 31 por 16 pulgadas. Su condición presenta un desgaste de menor importancia y esta firmada en el lado izquierdo superior en color rojo.

24 images

Abelardo Piñeyro

Born in the city of Santo Domingo on October 13, 1862. In 1892 he graduated as Bachelor of Pharmacy, profession which he served until the time of his death in 1958. He was a painter, musician and violinist. He was self taught in painting. The central subject of his paintings are the numerous corners of the city that accompanied his afternoon of solitude. We found in his paintings fragments of history that allow us to glimpse the city of Santo Domingo in the 1930s and 1940s. Is the second theme of his work, no less important than the first, the collection dedicated to still life. In this works we find countless still lifes. His still life of fruits and flowers and their portraits of Cayetano Rodríguez and other important national figures show that his artistic output never decreased. Nature with marked details was one of his favorite subjects.

The brief pictorial work of Abelardo Piñeyro is inserted into realism and the national thematic. It was a painting that did not materialize significantly, but has historical value and spontaneous energy and interest that the artist put into the design and shape of his works. This means, that the language does not have the dynamism observed in the majority of the works of his predecessors such as Abelardo Rodríguez Urdaneta, Luis Desangles and Enrique Garcia Godoy. It held more than twenty solo exhibitions and participated in several group shows. He is among the exhibitors of the great exhibition of the Artistic Salon in 1890, and participated in the exhibition held in 1941 by the Ateneo Dominicano of Santo Domingo and the three first National Biennial of Plastic Arts held in the Dominican Republic.


Nació en la ciudad de Santo Domingo el 13 de octubre de 1862. En 1892 se graduó como Licenciado en Farmacia, profesión que ejerció hasta el momento de su muerte en 1958. Fue un pintor, músico y violinista. Fue autodidacta en la pintura. El tema central de sus pinturas son los numerosos rincones de la ciudad que acompañarón sus tardes de soledad. Encontramos en sus pinturas fragmentos de historia que nos permiten vislumbrar la ciudad de Santo Domingo de los años 1930 y 1940. El segundo tema de su trabajo, no menos importante que el primero, es al coleccion dedicada a la naturaleza muerta. Aqui nos encontramos innumerables bodegones. Su bodegón de frutas y flores, y sus retratos de Cayetano. Rodríguez, y otras figuras nacionales importantes muestran que su producción artística no disminuyó. La naturaleza con detalles marcados era uno de sus temas favoritos.

La pictorica de Abelardo Piñeyro se inserta en el realismo y la temática nacional. Era una pintura que no se materializó de manera significativa, pero tiene valor histórico, energía espontánea y el interés que el artista puso en el diseño y la forma de sus obras. Lo que significa, que el lenguaje no tiene el dinamismo observado en la mayoría de las obras de sus predecesores como Abelardo Rodríguez Urdaneta, Luis Desangles y Enrique García Godoy. Llevó a cabo más de veinte exposiciones individuales y participo en varias exposiciones colectivas. Es uno de los expositores de la gran exposición del Salón Artístico en 1890, y participó en la exposición celebrada en 1941 por el Ateneo Dominicano de Santo Domingo y las tres primeras Bienales Nacionales de Artes Plásticas de la República Dominicana.

12 images

Eligio Pichardo

Painter from the Dominican Republic. He worked in Santo Domingo and New York, creating expressionist and abstract expressionist works. He was born in Salcedo city in 1929 and was raised in San Francisco de Macorís. He enrolled in the National School of Fine Arts in Santo Domingo in 1945, studying under José Vela Zanetti and along side Clara Ledesma and Gilberto Hernández Ortega. His early work was greatly influenced by Dominican artists Vela Zanetti, Jaime Colson and Darío Suro.

In the early 1950s, Pichardo painted hundreds of murals in schools throughout Santo Domingo. Themes included the history of the Dominican Republic and Don Quixote. He participated in important biennial art exhibitions held throughout the world, including in Sao Paulo, Madrid and Paris. In 1951, he won a prize at the Madrid Biennial. Three years later he received a scholarship from the “Instituto de Cultura Hispánica” to study in Madrid. During his time in Europe, he was influenced by the work of Picasso and Jean Dubuffet.

After returning to Santo Domingo, he became a professor at the National School of Fine Arts. He had several solo exhibitions and participated in Biennial art shows. He won the Santo Domingo Biennial in 1958 with his painting “El Sacrificio del Chivo” (The Sacrifice of the Goat). In 1961, after signing with the “The Contemporaries” gallery in Manhattan, Pichardo moved to New York. He had his first solo exhibition in the city in 1962. Later, his work was exhibited in the Sarduy Gallery. The artist continued to live and work in New York until 1978, when he returned to Santo Domingo. Eligio Pichardo died in 1984.


Pintor de la República Dominicana. Trabajó en Santo Domingo y Nueva York, produciendo obras expresionistas y abstracta expresionistas. Nació en Salcedo en 1929 y se crió en San Francisco de Macorís. Se matriculó en la Escuela Nacional de Bellas Artes en Santo Domingo en 1945, estudiando con José Vela Zanetti y junto a Clara Ledesma y Gilberto Hernández Ortega. Sus primeros trabajos fueron muy influenciados por artistas dominicanos como Vela Zanetti, Jaime Colson y Darío Suro.

A principios de la década de 1950, Pichardo pintó cientos de murales en las escuelas de todo Santo Domingo. Temas incluyen la historia de la República Dominicana y El Quijote. Ha participado en importantes exposiciones de arte bienales celebradas en todo el mundo, incluyendo en Sao Paulo, Madrid y París. En 1951 ganó un premio en la Bienal de Madrid. Tres años más tarde recibió una beca del "Instituto de Cultura Hispánica" para estudiar en Madrid. Durante su estancia en Europa, fue influenciado por la obra de Picasso y Jean Dubuffet.

Después de regresar a Santo Domingo, se convirtió en profesor en la Escuela Nacional de Bellas Artes. Tenía varias exposiciones individuales y ha participado en exposiciones de arte Bienal. Ganó la Bienal de Santo Domingo en 1958 con su pintura "El Sacrificio del Chivo". En 1961, después de firmar con la galería "Los Contemporáneos" en Manhattan, Pichardo se trasladó a Nueva York. Tuvo su primera exposición individual en la ciudad en 1962. Más tarde, su obra fue expuesta en la Galería Sarduy. El artista continuó viviendo y trabajando en Nueva York hasta 1978, cuando regresó a Santo Domingo y murió en 1984.

22 images

Ernst Lothar

Born in Vienna, Austria to a Jewish family in 1906, as Ernest Lothar Deutsch. His mother painted as a hobby and he showed talent as soon as he could hold a pencil. As a youth he studied at the Academy of Fine and Applied Arts from 1922-1926, under Professor Adolf Boehm. After leaving the Academy he concentrated on copying old masters of the Italian School in the Kunsthistorichen Museum. He and Eugenio Fernandez Granell coincided in exile in the Dominican Republic. In Santo Domingo he was a teacher at the National School of Fine Arts.

In his paintings, color does not dominate the line, but rather the line and the color balanced each other, so much so that the painter will become the needle of the balance formed by these two pans of equal weight. It is a special balance that he attains with his line effects and his conscious touches, of an artisan, with color. A balance that seems to have overcome the law of gravity, also that of breathing and that of the splitting up of light by a prism, as well as all of the laws of dynamics together. Because this artist's painting is, above all, something else, still, immobile, static painting, Eugenio Fernandez Granell, La Nación Newspaper, Santo Domingo, March 2, 1944.


Nació en Viena, Austria de una familia judía en 1906, como Ernest Lothar Deutsch. Su madre pintó como un hobby y el mostró talento tan pronto como pudo sostener un lápiz. En su juventud estudió en la Academia de Bellas Artes Aplicadas y en 1922-1926 con el profesor Adolf Boehm. Después de salir de la Academia se concentró en la copia de viejos maestros de la escuela italiana en el Museo Kunsthistorichen. Eugenio Fernández Granell y el coincidieron en el exilio en la República Dominicana. En Santo Domingo fue profesor en la Escuela Nacional de Bellas Artes.

En su pintura el color no domina la línea, sino más bien la línea y el color se equilibran entre sí, tanto es así que la voluntad del pintor se convierte en la aguja de la balanza formada por estos dos moldes de igual peso. Es un equilibrio especial que alcanza con sus efectos de línea y sus toques conscientes, de un artesano, con el color. Un equilibrio que parece haber superado la ley de la gravedad, también la de la respiración y de que la división de la luz por un prisma, así como todas las leyes de la dinámica juntos. Debido a que la pintura de este artista es, sobre todo, algo más, todavía, pintura inmóvil, estático, Eugenio Fernández Granell, Diario La Nación, Santo Domingo, 02 de marzo 1944.

24 images

George Hausdorf

German artist who worked in Germany, the Dominican Republic and the United States. He produced works in oils, watercolors, pastels and charcoal, as well as engravings. Subjects included landscapes, still life, portraits, cityscapes and genre scenes. He was born in Breslau, Germany, now Wroclaw, Poland in 1894. He studied art in Berlin and continued his training in Holland. Afterwards, he returned to Berlin to work as an art teacher. He later moved to Hamburg, where he founded a painting academy that he directed for 20 years. Of Jewish descent, he went into exile in the Dominican Republic in 1939 due to Nazi persecution of Jews in Germany.

After arriving in the Dominican Republic, he started a private art school in Santo Domingo. Had his first solo exhibition in the Dominican Republic in 1939, and participated in numerous exhibitions and Biennial art shows over the next few years. He became a professor at the National School of Fine Arts when it opened in 1942. His students included notable Dominican artists like Gilberto Hernandez Ortega, Clara Ledesma, Eligio Pichardo and Ada Balcácer. His paintings evolved in the Dominican Republic to incorporate a tropical palette of vivid blues, greens and yellows, as well as scenes of rural daily life.

In 1948, he moved to New York, where his art changed once again to reflect his new surroundings. His palette softened and his range of subjects expanded to include cityscapes and sidewalk scenes. Participated in numerous exhibitions in Europe, the Dominican Republic and the United States. A retrospective of his work was held in the Bellapart Museum in Santo Domingo in 2005. He died in New York in 1959.


Artista alemán que trabajó en Alemania, la República Dominicana y los Estados Unidos. Produjo obras en óleos, acuarelas, pasteles y carbón, así como grabados. Los sujetos incluyen paisajes, bodegones, retratos, paisajes urbanos y escenas de género. Nació en Breslau, Alemania, hoy Wroclaw, Polonia en 1894. Estudió arte en Berlín y continuó su formación en Holanda. Después, se fue a Berlín para trabajar como profesor de arte. Más tarde se trasladó a Hamburgo, donde fundó una academia de pintura que dirigió durante 20 años. De ascendencia judía, se exilió en la República Dominicana en 1939 debido a la persecución nazi de los Judios en Alemania.

Después de llegar a la República Dominicana, comenzó una escuela de arte privada en Santo Domingo. Tuvo su primera exposición individual en la República Dominicana en 1939, y participó en numerosas exposiciones y muestras de arte Bienal en los próximos años. Se convirtió en un profesor de la Escuela Nacional de Bellas Artes cuando se inauguró en 1942. Sus estudiantes incluyeron artistas dominicanos notables como Gilberto Hernández Ortega, Clara Ledesma, Eligio Pichardo y Ada Balcácer. Sus pinturas evolucionaron en la República Dominicana para incorporar una paleta de azules tropicales vivos, verdes y amarillos, así como escenas de la vida cotidiana rural.

En 1948, se trasladó a Nueva York, donde su arte cambió una vez más para reflejar su nuevo entorno. Su paleta se suavizó y su gama de temas se amplió para incluir paisajes urbanos y escenas de la acera. Participó en numerosas exposiciones en Europa, la República Dominicana y los Estados Unidos. Una retrospectiva de su obra se llevó a cabo en el Museo Bellapart en Santo Domingo en 2005. Murió en Nueva York en 1959.

46 images

Gilberto Hernandez Ortega

Was an artist from the Dominican Republic. He is considered a leading painter of his generation. Born in the city of Baní, Peravia Province in 1924 but was raised in Santo Domingo. He first studied art under Celeste Woss y Gil at her private academy. Undecided about his career, he studied engineering for more than two years before committing to pursuing painting. He enrolled in the National School of Fine Arts, where he studied under Woss y Gil once again, as well as Josep Gausachs and George Hausdorf. He was particularly influenced by Gausachs, maintaining a close relationship with the older artist until his death in 1959. In addition to Gausachs, he worked closely with Jaime Colson and Clara Ledesma. Other sources of inspiration included Cuban artist Wilfredo Lam and Mario Carreño Morales.

In 1946, had his first solo exhibition, exhibiting 63 paintings and drawings. He also exhibited abroad, with his first international solo exhibition being held in Caracas, Venezuela in 1951. Other international shows included exhibitions in the United States, Spain, Argentina, Brazil, Israel and Taiwan. In addition, he was awarded prizes in the National Biennial Art events in 1952, 1958 and 1974. He also taught art for many years. He became a professor at the National School of Fine Arts in 1946 and was named Vice Director in 1954. In 1966, he opened a private art school in Santo Domingo. During his many years of teaching, he had a significant influence on major Dominican artists, including Ada Balcácer, Iván Tovar, Ramón Oviedo and Elsa Núñez. While primarily a surrealist, he also experimented with Expressionism and Abstraction. Most of his paintings are figurative, depicting distorted human forms. Although dark colors such as blues, violets, grays, greens, browns and black predominate, his palette is often with vibrant yellows, oranges and reds. He died in Santo Domingo in 1978.


Artista de la República Dominicana. Se le considera un pintor de su generación. Nació en la ciudad de Baní, Provincia Peravia en 1924, pero se crió en Santo Domingo. Estudió primero arte bajo Celeste Woss y Gil en su academia privada. Indeciso sobre su carrera, estudió ingeniería más de dos años antes de comprometerse a seguir pintando. Se matriculó en la Escuela Nacional de Bellas Artes, donde estudió bajo Woss y Gil, una vez más, así como Josep Gausachs y George Hausdorf. Fue particularmente influenciado por Gausachs, manteniendo una estrecha relación con el artista hasta su muerte en 1959. Además de Gausachs, trabajó en estrecha colaboración con Jaime Colson y Clara Ledesma. Otras fuentes de inspiración incluyen artistas cubanos como Wilfredo Lam y Mario Carreño Morales.

En 1946, tuvo su primera exposición individual, que exhibe 63 pinturas y dibujos. También exhibió en el extranjero, con su primera exposición individual internacional que se celebra en Caracas, Venezuela en 1951. Otros espectáculos internacionales incluyó exposiciones en los Estados Unidos, España, Argentina, Brasil, Israel y Taiwán. Además, fue galardonado con premios en eventos de Artes Bienales en 1952, 1958 y 1974. También enseñó arte durante muchos años. Se convirtió en profesor en la Escuela Nacional de Bellas Artes en 1946 y fue nombrado subdirector en 1954. En 1966, abrió una escuela de arte privada en Santo Domingo. Durante sus muchos años de enseñanza tuvo una influencia significativa sobre los principales artistas dominicanos, incluyendo Ada Balcácer, Iván Tovar, Ramón Oviedo y Elsa Núñez. Aunque principalmente un surrealista, también experimentó con el expresionismo y la abstracción. La mayoría de sus pinturas son figurativas, que representan formas humanas distorsionadas. Aunque los colores oscuros como azules, violetas, grises, verdes, marrones y predominante negro, su paleta es a menudo amenizada con amarillos vibrantes, naranjas y rojos. Murió en Santo Domingo en 1978.

12 images

Ivan Tovar

Born in 1942 in San Francisco de Macoris in the Dominican Republic, is a painter and printmaker linked to neo-surrealism. Before 1963, he presented several exhibitions in Santo Domingo. From 1963 to 1983, he lives and works in Paris. He began exhibiting at the Paris Biennale in 1963 being the first Dominican artist. He exhibited in Luxembourg, Stockholm, Lisbon and New York. His best known compositions expressed on large surfaces with colorful fanciful figures, both anthropomorphic and animal, almost biomechanical, which sometimes remind the world of Yves Tanguy or Richard Lindner. In 1968, he won the 2nd. prize in the Eduardo Leon Jimenez Contest for a drawing in Santo Domingo city. Critics have described his paintings as neo-surrealism, but his compositions display a highly personal symbolic world.


Nació en 1942 en San Francisco de Macorís en la República Dominicana, es un pintor y grabador ligado al neo-surrealismo. Antes de 1963, presentó varias exposiciones en Santo Domingo. De 1963 a 1983, vive y trabaja en París. Él comenzó a exhibir en la Bienal de París en 1963 siendo el primer artista dominicano. Expuso en Luxemburgo, Estocolmo, Lisboa y Nueva York. Sus composiciones más conocidas expresan en grandes superficies con coloridas figuras de fantasía, tanto antropomorfos y animales, casi biomecánicos, que en ocasiones recuerdan el mundo de Yves Tanguy o Richard Lindner. En 1968, ganó el segundo premio en el Concurso de Eduardo Jiménez León por un dibujo en la ciudad de Santo Domingo. Los críticos han descrito sus pinturas como neo-surrealismo, pero sus composiciones mostrar un mundo simbólico muy personal.

89 images

Jaime Colson

Born in the city of San Felipe de Puerto Plata, Dominican Republic in 1901 and died in Santo Domingo in 1975. In 1918 he studied painting at the Academy of San Fernando in Madrid, Spain. He also studied in Barcelona where he deepened the drawing skills with the Catalan masters of the century. He lived in Paris from 1924 to 1934 where his painting took a humanist turn. Under the influence of Picasso, Braque and Leger, he accomplished works with ​​cubist architectural influence and adherence to the geometric. He traveled to Mexico, where he lived from 1934-1938. He taught at the Art School for Workers and ventured into mural studies with an emphasis on social issues and worked and befriended Siqueiros, Orozco and Diego Rivera.

He traveled to Havana, Cuba where he produced several exhibitions, both collective and individual. He was a professor of Mario Carreño and other renowned Cuban painters. He went back to Europe, where he remained for ten years (1939–1949). He then returned to Santo Domingo in 1950 and continued to teach. In the works he made during that time one can see a symbiosis between architecture, neoclassicism and metaphysics. In that same year he returned to Paris where he did work with a neo-humanist trend. This period coincides with his return to Santo Domingo in 1950 where he was appointed Director General of the National School of Fine Arts, position he held until 1951, without adapting to administrative functions.

His life was a continuous path from country to country, experimented with many artistic movements, especially Cubism, surrealism, neo-classicism, and a period of mystical religious influence, to which he integrated a strong Creole influence. His pictorial work, described as figurative and neo-humanist inspiration, pays tribute to the human body in all its forms. A retrospective of his work was held at Museo Bellapart in Santo Domingo in 2008. He also wrote poetry and plays. He is one of the great painters of 20th. Century in Latin America. Troubled by physical ailments and emotional losses, he took temporary refuge in Puerto Plata, his home Province, concentrating harder on his works. He traveled to Haiti, Caracas and Venezuela. Finally, he returned back to Santo Domingo where he died.


Nació en la ciudad de San Felipe de Puerto Plata, República Dominicana en 1901 y murió en Santo Domingo en 1975. En 1918 estudio pintura en la academia de San Fernando en Madrid, España. También estudió en Barcelona en donde profundizó las habilidades de dibujo con los maestros catalanes del siglo. Vivió en París a partir de 1924 al 1934 donde su pintura tomó una vuelta humanista. Bajo la influencia de Picasso, Braque y de Leger, logró trabajos con influencia y adherencia arquitectónicas cubistas al estilo geométrico. Colson viajó a México donde vivió a partir de 1934-1938.

Enseñó en la escuela de arte para los trabajadores y aventuró en estudios del mural con un énfasis en ediciones sociales, y trabajó e hizo amistad con Siqueiros, Orozco y Diego Rivera. En 1938 viajó a La Habana, Cuba donde produjo varias exposiciones colectivas e individuales. Era profesor de Mario Carreño y otros pintores cubanos renombrados. Regresó de nuevo a Europa donde permanecería por diez años (1939-1949). Después volvió a Santo Domingo en 1950 y continuó enseñando. En los trabajos que él hizo durante ese tiempo uno puede ver una simbiosis entre la arquitectura, el neoclasicismo y la metafísica. Este período coincide con su vuelta a Santo Domingo en 1950 donde lo designaron Director General de la Escuela Nacional de Bellas Artes, una posición que él mantuvo hasta 1951, sin poder adaptarse a las funciones administrativas.

Tuvo una trayectoria continua de un país a otro, experimentado con muchos movimientos artísticos, especialmente Cubismo, surrealismo, neo-clasicismo, y un período de influencia religiosa y mística, a lo cual integró una influencia criolla fuerte. Su trabajo ilustrado, descrito como inspiración figurada y neo-humanista, paga tributo al cuerpo humano en todas sus formas. Una retrospectiva de su trabajo fue realizada en el Museo Bellapart de Santo Domingo en 2008. También escribió poesía. Preocupado por dolencias físicas y pérdidas emocionales tomó refugio temporal en su provincia natal de Puerto Plata, concentrándose aún más en sus trabajos. Viajó a Haití, Caracas y Venezuela. Finalmente, regresó de nuevo a Santo Domingo donde murió.

58 images

Jorge Noceda Sanchez

A citizen of the Dominican Republic born in 1931, he received his doctorate in medicine from the University of Santo Domingo in 1952. After graduation he moved to New York to specialize in gastroenterology at the University of New York, but quickly became a fan of painting. Initially taught, but talent developed rapidly. In 1956 he enrolled at the National Academy of Fine Arts in New York City, where he received instruction from American artists like Robert Philip and Rene Bouche. His technique, superb sense of color and whimsical style received critical praise in shows in New York, Havana and Santo Domingo, and later in Paris, Washington D.C. and Mexico City. In 1959, he decided to leave medicine and focus on his art. In 1959, embarked on a world tour that brought international recognition.

During this world tour he exhibited in Tokyo, Hong Kong, New Delhi, Tel Aviv, Athens, Rome and at the Royal Academy in London. In 1960, he won a gold medal at the Biennial of Sao Paulo, Brazil. In 1964 the Dominican Republic appointed him Cultural Attaché of the Dominican Embassy in Tokyo. In 1966, he became the first Dominican painter to exhibit in the American Fraternal Association. He later exhibited in galleries in Rome, the Federal Reserve in Washington D.C. and prominent galleries in New York, including the Bodley Gallery in 1975 which included Surrealists like Max Ernst, Yves Tanguy and René Magritte. He retired to Miami where he died in 1987.


Nacio en 1931 oriundo de la República Dominicana, recibió su doctorado en medicina de la Universidad de Santo Domingo en 1952. Después de graduarse se mudó a Nueva York para especializarse en gastroenterología en la Universidad de Nueva York, pero rápidamente se convirtió en fanático de la pintura. Inicialmente enseñaba, pero su talento se desarrolló rápidamente. En 1956 se inscribió en la Academia Nacional de Bellas Artes en la ciudad de Nueva York, donde recibió instrucción de artistas norteamericanos como Robert Philip y René Bouche.

Su técnica, sentido de magnífico color y estilo caprichoso recibieron elogios de la crítica en exposiciones en Nueva York, la Habana y Santo Domingo, y más tarde en París, Washington D.C. y la ciudad de México. En 1959, decidió dejar la medicina y centrarse en su arte. En 1959, se embarcó en una gira mundial que trajo el reconocimiento internacional. Durante esta gira expuso en Tokio, Hong Kong, Nueva Delhi, Tel Aviv, Atenas, Roma y en la Royal Academy de Londres.

En 1960, ganó una medalla de oro en la Bienal de Sao Paulo, Brasil. En el año 1964 la República Dominicana lo designó como Agregado Cultural de la Embajada Dominicana en Tokio. En 1966, se convirtió en el primer pintor dominicano en exhibir en la Asociación Fraternal Latinoamericana. Posteriormente exhibió en Galerías en Roma, en la Reserva Federal en Washington, D.C., y en prominentes galerías en Nueva York, incluyendo en 1975 la Bodley Gallery en el 1075, que incluía a los famosos artistas surrealistas como son Max Ernst, Yves Tanguy y Rene Magritte. Se retiró a Miami donde murió en 1987.

143 images

John Padovani

The Ramón Oviedo Art Gallery inaugurated an exhibition of paintings entitled "Friends of the Night" by this Peruvian artist. He exhibited 24 works in oil on canvas, in medium and large sizes, with a mystical concept based on the figure of the owl, usually tinged with backgrounds in earth tones which gives each canvas an aspect of silent night, but keeping the brushstroke in Caribbean colors. In the sample are ghosPeruvian John Padovanits, owls figures that appear denoting or can refer to a marked eroticism. For the Peruvian critic Luis Alberto Galindo, watching "Friends of the Night" contains many conjectures as the night in which friends or friends meet when the moon rises and the sun goes out, or the same world of painting. "This collection makes us walk with each one of his works the dual interpretation of the figures, where Venus and Mars are cast in translucent graphic under symbolic ghosts," said Galindo.

He was born in Peru and has many years based in Dominican Republic. He has worked as a restorer of works of Italian Art, Lima, Peru, Palacio del Almirante, Vicereal Art Museum, Fifth Dam, Alcazar of Columbus Museum, Palace of Fine Arts in Santo Domingo and the Cathedral of Valencia, Venezuela. He won the First Prize Drawing Regional Allusive Tupac Amaru and third place in the National Competition of Drawing and Painting, Lima, Peru. Has exhibited at the Cultural Center Ecuadorian "Casa Guayasamín" Santo Domingo, in the Museum of the Nation, National Institute of Culture, Lima, Peru, in Space for the Arts Omar Carreño, Venezuela, in the Association of Artists, Cusco, Peru, and in the Americas House Collective, Fire Festival, Santiago de Cuba.


Fue inaugurada en la Sala de Arte Ramón Oviedo la muestra pictórica "Amigos de la Noche" de este artista peruano. El exhibio 24 obras realizadas en óleo sobre lienzo, en medianos y grandes formatos, con un concepto místico basado en la figura del búho, con trasfondos matizados generalmente en tonos tierra que le da a cada lienzo un aspecto de silencio nocturno, pero manteniendo en la pincelada los colores caribeños. En la muestra aparecen fantasmas, aparecen figuras que denotan búhos y que pueden hacer referencia a un marcado erotismo. Para el crítico peruano Luis Alberto Galindo, el decir "Amigos de la noche" encierra muchas conjeturas: como la noche en que los amigos o amigas se reúnen cuando la luna sale y el sol se apaga, o el mismo mundo de la pintura. "Esta colección nos hace recorrer con cada una de sus obras la doble interpretación de sus figuras, donde Venus y Marte están fundidos en gráficas traslucientes, bajo simbólicos fantasmas", señala Galindo.

Nació en Perú con muchos años radicado en República Dominicana. Ha trabajado como restaurador de obras de Arte Italiano, Lima, Perú; Palacio del Almirante, Museo de Arte Virreinal, Quinta Presa, Museo del Alcázar de Colón, Palacio de Bellas Artes en Santo Domingo y la Catedral de Valencia, Venezuela. Obtuvo el Primer Premio Regional de Dibujo Alusivo a Túpac Amaru y el tercer lugar en el Concurso Nacional de Dibujo y Pintura, Lima-Perú. Ha expuesto en el Centro Cultural Ecuatoriano "Casa Guayasamín", Santo Domingo; en el Museo de la Nación, Instituto Nacional de Cultura, Lima-Perú; en el Espacio para las Artes Omar Carreño, Venezuela; en la Asociación de Artistas Plásticos, Cusco, Perú; y en la Colectiva Casa las Américas, Festival del Fuego, Santiago de Cuba.

12 images

Yoryi Morel

Jorge Octavio Morel Tavares 1906–1979 was a painter from thee Dominican Republic. Along with Jaime Colson and Darío Suro he is considered one of the founders of the modernist school of Dominican painting. A native of Santiago de los Caballeros, he spent most of his career in Santiago Province in the north of the country. Although he studied under Juan Bautista Gomez in his youth, he is generally considered to be self taught. He is the leading Dominican “costumbrista” painter and is known for his landscapes, genre paintings, and portraits. Held his first solo exhibition in Santo Domingo in 1932. He participated in the Dominican Republic's first Biennial Art Exhibition in 1942, and won first prize in the 6th Biennial in 1952. He was declared the "Pintor Nacional" (national painter) by the Dominican Congress on October 25, 2006.

During four years he oriented Hernandez Ortega, Jose Gausachs and Vela Zanetti. It is from the 70s when he intensified his work as an artist, making his first solo at Casa de Teatro (1975) and then at the Gallery Auffant (1977). Hel founded a fine arts school in Santiago, which was attended by Clara Ledesma. Two important retrospectives were held to mark the 100th anniversary of his birth: Por los Caminos de Nuestra Expresión at the Bellapart Museum in Santo Domingo in 2006 and Autonomía y Trascendencia at León Centre in Santiago in 2007.


Jorge Octavio Morel Tavares 1906–1979 nace en Santiago de los Caballeros. Es otro pintor atado a la figuración tipificadora de las costumbres, el folklore, la naturaleza y la tipología social, preferentemente la de tierra adentro, aunque su hacer pictórico ofrece otras variables temáticas. En 1954, cursando la Escuela Nacional de Bellas Artes, realiza murales en el Jardín de Infancia Leónidas Radhamés y en 1956 participa en la Octava Bienal de Artes Plásticas, presentando un Retrato (óleo) de estilo académico de Marrero Aristy. Inicia su formación pictórica en la ciudad natal, bajo la orientación del pintor Félix Negro Disla, realizando en sus años estudiantiles algunas decoraciones en la Escuela México. Becado por la Secretaría de Estado de Educación, se traslada a Santo Domingo en 1968 para estudiar en la Escuela Nacional de Bellas Artes.

A partir de la década de los 70 es cuando intensifica su labor de artista, efectuando su primera individual en Casa de Teatro (1975), y luego en la Galería Auffant (1977). Simultáneamente su obra está presente en concursos y colectivas de importancia. Su obra variada es la de un pintor de producciones simultáneas, el cual, sometido a un lenguaje figurado, lo mismo realiza una obra costumbrista, realista, de propuesta surreal o fantástica, al igual que un paisaje de corte impresionista o una imagen estampera.

60 images

Xavier Amiama

Born in Santo Domingo, Dominican Republic (1910-1969). In 1909, he was born in Guantanamo, Cuba, but the circumstances of birth are not too clear or public, and have placed his birth date in 1910. In 1913, when he was only 4 years old, he emigrated to the Dominican Republic with his family. His family established their lives in a southeastern town called San Pedro de Macoris. He learned to paint and worked as an artist in Santo Domingo until 1935-36 when he was 25 years of age settled in Port-au-Prince and started teaching. He became friend with Petion Savain and was instrumental in getting him to participate in the 1939 World's Fair. As one of the original members of the Centre d'Art, founded by DeWitt Peters, the American Journalist, he exhibited in a number of their group exhibitions.


Fue llevado a Santo Domingo, República Dominicana cuando pequeño. En 1909, nació en Guantánamo, Cuba pero las circunstancias del nacimiento no son demasiado claras o públicas y han puesto su fecha de nacimiento en 1910. En 1913, cuando él solamente tenía 4 años emigró a la República Dominicana con su familia. Se establecieron en una ciudad del sudeste del país llamada San Pedro de Macoris. Aprendió a pintar y trabajó como artista en Santo Domingo hasta 1935-36 y cuando tenía 25 años de edad se traslado a Port-au-Príncipe y comenzó con la enseñanza. Se hizo amigo de Petion Savain y fue instrumental en conseguir que participara en la Feria Mundial del 1939. Como uno de los miembros originales del Centro d'Art, fundado por DeWitt Peters el periodista americano, exhibió en un número de sus exposiciones de grupo. Murio en el año 1969.

13 images

Jose Miura

Born in Santo Domingo, Dominican Republic in 1948. In 1963-1965 he started his first art studies at an early age at the “Massana” School in Barcelona, Spain. In 1971-1973 attended the Fine Arts Circle and the Arts and Crafts School in Madrid. In the year 1974 he attended Painting and Sculpture Restoration at the Paul Coremans Institute in Mexico City, Mexico. In 1973-2012 he has presented 15 one-man exhibitions and collaborated in many group exhibitions, as well as extensive participation in competitions, biennales, and cultural exchanges with Mexico, France, United States of America and Spain.

In 1974-2012 his art has appeared both nationally and internationally as scenic designer in operas, ballets, musicals and international theater and music festivals in Santo Domingo, Dominican Republic; Mexico City, Mexico; Toronto, Canada; Havana, Cuba; Quito, Ecuador; Braunau Austria; and London, Biography Jose MiuraEngland. Follows are a list of selected exhibitions: 1998 Salle d´Automne, Paris, France. 1992 Dominican Contemporary Art, Israel. 1991 Balcácer, Miura and Varela, Embassy Gallery, Miami, FL, USA. 1989 City University, New York, NY, USA. 1988 Centre des Arts et la Culture, Point -à -Pitre, Guadeloupe. 1987 Art and History Museum, San Juan, Puerto Rico. 1981 Omar Rayo Museum, Roldanillo, Colombia. 1980 XII Festival, Cagnes-sur-Mer, France. 1979 Casa de las Américas, Havana, Cuba. 1977 Casa de las Américas, Havana, Cuba. 1972 Forum Gallery, Madrid, Spain.


Nacio en Santo Domingo, República Dominicana en 1948. En 1963-1965 comenzó sus primeros estudios de arte a una edad temprana en la escuela de “Massana” en Barcelona, España. En 1971-1973 atendió la Escuela de Artes en Madrid. En 1974 participo en el Instituto de Paul Coremans, Ciudad de México, México en pintura y escultura. En 1973-2012 ha presentado 15 exposiciones individuales y ha colaborado en muchas exposiciones colectivas. Así mismo ha participado en extensas competiciones, bienales, e intercambios culturales con México, Francia, los Estados Unidos de América y España. Entre los años de 1974 al 2012 su arte ha aparecido nacional e internacionalmente como diseñador escénico en óperas, los ballets clásicos, los musicales y teatro, y en los festivales internacionales de la música en Santo Domingo, República Dominicana; Ciudad de México, México; Toronto, Canadá; La Habana, Cuba; Quito, Ecuador; Braunau, Austria; y Londres, Inglaterra.

12 images

Luis Sisito Desangles

Born on February 8, 1861 in Santo Domingo city and died on April 13, 1940 in Santiago de Cuba. His parents were French. He was director of the High School for Boys in San Cristobal, a professor at the Municipal Academy of Fine Arts and Director of Honor the Provincial School of Visual Santiago de Cuba, the country Arts where he settled since 1904. He was a Maestro, humanist and patriot, is regarded as the initiator of the manners in painting. He dedicated his painting to express the iconic symbols of the Dominicans: he portrayed the heroes of the country, reflected the monuments of the colonial past and recreated everyday items. His work is part of the Romantic movement, in it an expressive realism is tempered by a certain impressionism. His disciples were Abelardo Rodríguez Urdaneta, Leopoldo Navarro and Antonio Fiallo.


Nace el 8 de febrero de 1861 en Santo Domingo y muere el 13 de abril de 1940 en Santiago de Cuba. Sus padres eran franceses. Fue director de la Escuela Superior de Varones de San Cristóbal, profesor en la Academia Municipal de Bellas Artes y Director de Honor de la Escuela Provincial de Artes Plásticas de Santiago de Cuba, país en el que se radicó desde 1904. Maestro, humanista y patriota, está considerado como el iniciador del costumbrismo en la pintura dominicana. Dedicó su pintura a expresar los símbolos emblemáticos de la dominicanidad: retrató los héroes de la patria, plasmó los monumentos del pasado colonial y recreó los elementos cotidianos del mundo criollo. Su obra se inscribe dentro del movimiento romántico, en ella hay un realismo expresivo que queda matizado por un cierto impresionismo. Fueron discípulos suyos Abelardo Rodríguez Urdaneta, Leopoldo Navarro y Antonio Fiallo.

6 images

Justo Susana

Dominican painter born in the city of La Vega in 1906 and died in Santo Domingo in 2001. His works are full of vibrant colors. His landscapes are characterized because his painting is somewhat childish, where colors play an important role in his works. He has to his credit a number of exhibitions both at home and abroad, being New York, where are many of his works. He is considered as the Dominican artist of greater imagination and has also a great sense of color. His works are in the hands of private collectors.


Pintor dominicano que nació en La Vega en el año 1906 y murió en Santo Domingo en el año 2001. Su obra está llena de gran colorido. Este paisajista se caracteriza porque su pintura es un tanto infantil, donde sus colores juegan un papel importante en sus obras. Tiene en su haber un sin número de exposiciones tanto en el país como en el extranjero, siendo New York, donde se encuentran su mayor cantidad de obras. Está considerado como el artista dominicano de mayor imaginación y tiene además un excelente sentido del color. Sus Obras se encuentran en manos de coleccionistas privados.

12 images

Luis Martinez Richiez

Painter and sculptor. Born in San Pedro de Macoris in 1928. He studied at the National School of Fine Arts, where he then taught. In 1946 he won the prize in the Biennale of Santo Domingo. Held two exhibitions in 1950. He earned a scholarship to study in Paris in 1952. In the years 1953 to 1954 in Salon d'Automne, in 1957 in Des Nouvelles Realités, in 1958 in Compare products, Paris. In 1959 he won the First Prize of the 1st. Paris Biennale. In the 60s made several exhibitions in Europe, such as in the Paris Salon Mai, in Morton Gallery in London, d'Henndt in Amsterdam, and Le Petit Bronze in Paris. From 1963 to 1973, consecutively exhibited at the Salon de la Jeune Sculpture, Paris, France. In 1956 he won the fourth prize of the Paris Biennale and in 1969 placed his permanent works at the Museum of Modern Art in Paris. In 1966 he exhibited in Canada. At the end of that decade he returned home and worked in Fine Arts.

In the 70's in Scandinavia exhibited at the Salon des Realities Nouvelles Paris, won First Prize at the Biennale in Santo Domingo in 1972, at the Salon de Mars Paris Saint - Augustin in contemporary French sculpture Expo New Zealand, Australia, Mexico and Venezuela, organized by Denys Chevalier. In 1974 he won first prize at the Biennale in Santo Domingo and exhibited in the hall of the Young Sculpture, Latin American Artists in Paris and placed another of his works in a branch of the French state. During 1975, 1976, 1977 and 1978 presented ten times individually in Paris and attended the First European Sculpture Triennial in Paris, in the 38th. Congress C/DT Brest in the Great Hall of the Youth of Today in Paris, he returned to his country and made a solo exhibition at the Museum of Modern Art in Santo Domingo. From 1981-1983 exhibited in his country again at the Museum of Modern Art, and at Altos de Chavon. The artist's sculptural work was based in spatial architecture plans, volumes and shapes.


Pintor y escultor. Nace en San Pedro de Macorís en 1928. Estudió en la Escuela Nacional de Bellas Artes, en donde luego fue profesor. En 1946 ganó el Premio de la Bienal de Santo Domingo. Realizó dos exposiciones en 1950. Obtuvo una beca para estudiar en París en 1952. En los años siguientes 1953-54 en Salón D'Automne, en 1957 en Des Realités Nouvelles, en 1958 en Comparaison, París. En 1959 ganó el Primer Premio de la 1ra. Bienal de París. En la década del 60 realizó varias exposiciones en Europa, tales como, en el Salón Mai de París, en la Morton Gallery de Londres, d'Henndt, de Ámsterdam, y en Le Petit Bronze, de Paris. Desde 1963 hasta el 1973, consecutivamente, expuso en el Salón de la Joven Escultura de París, Francia. En 1956 obtuvo el cuarto premio de la Bienal de París, en 1969 colocó sus obras permanente en el Museo de Arte Moderno de París. En 1966 expuso en Canadá. Al final de esa década regresó a su país y expuso en Bellas Artes.

En la década del 70 expuso en Escandinavia, en el Salón Des Realities Nouvelles de París, obtuvo Primer Premio en la Bienal de Santo Domingo en 1972, en el Salón de Mars Saint-Agustin de París, en la Expo-escultura francesa contemporánea de Nueva Zelanda, Australia, México y Venezuela, organizada par Denys Chevalier. En 1974 obtuvo el primer premio en la Bienal de Santo Domingo y expuso en el salón de la Joven Escultura, Artistas Latinoamericanos en París y situó otra de sus obras en una dependencia del Estado francés. Durante 1975, 1976, 1977 Y 1978 expuso en diez ocasiones individualmente en París y concurrió a la Primera Trienal Europea de Escultura en Paris, en el 38vo. Congreso C/DT Brest en el Salón de los Grandes Jóvenes de Hoy en Paris, regresa a su país y expone individualmente en el Museo de Arte Moderno de Santo Domingo. De 1981 a 1983 expone en su país nuevamente, en el Museo de Arte Moderno, y en Altos de Chavón. La obra escultórica de este artista sustenta una arquitectura espacial de planos, volúmenes y formas. Gran parte de su obra entronca con las corrientes más innovadoras. Se nutre de lo mágico-fantástico africano y antillano. Las formas desafiantes en su fuerza contenida, forman parte de la imaginería y el tecnicismo con que el artista modela la materia, en su simbiosis de creación y ejecución perfecta.

24 images

Theodore Chasseriau

French romantic painter noted for his portraits, historical and religious paintings, allegorical murals, and Orientalist images inspired by his travels to Algeria (September 20, 1819 – October 8, 1856). Was born in El Limón, Samaná, in the Spanish colony of Santo Domingo (now the Dominican Republic).

His father Benoît Chassériau was a French adventurer, a former minister of Simon Bolivar in Colombia who, at the time of his birth held an administrative position in what was then a French colony. His mother was the daughter of a mulatto landowner, Maria Magdalena Couret de la Blagniére, who was born in Saint Domingue (later Haiti) but left with her parents to Santo Domingo when the Haitian revolution started, as at this time the eastern part of Hispaniola was a French colony due to the Treaty of Basel with Spain. The family moved to Paris in 1821, where the young boy soon showed precocious drawing skill. He was accepted into the studio of Jean Auguste Dominique Ingres in 1830, at the age of eleven, becoming the favorite pupil of the great classicist, who came to regard him as his truest disciple. An account that may be apocryphal has Ingres declaring "Come, gentlemen, come see, this child will be the Napoleon of painting.”

After Ingres left Paris in 1834 to become director of the French Academy in Rome, he fell under the influence of Eugène Delacroix, whose brand of painterly colorism was anathema to Ingres. His art has often been characterized as an attempt to reconcile the classicism of Ingres with the romanticism of Delacroix. He first exhibited at the Paris Salon in 1836, and was awarded a third place medal in the category of history painting. In 1840 travelled to Rome and met with Ingres, whose bitterness at the direction his student's work was taking led to a decisive break.


Pintor romántico francés conocido por sus retratos, pinturas históricas y religiosas, murales alegóricos e imágenes orientalistas inspirados en sus viajes a Argelia (septiembre 20, 1819 hasta octubre 08, 1856). Nació en El Limón, Samaná, en la colonia española de Santo Domingo (ahora la República Dominicana).

Su padre Benoît Chassériau fue un aventurero francés, ex ministro de Simón Bolívar en Colombia que, en el momento de su nacimiento celebró un puesto administrativo en lo que entonces era una colonia francesa. Su madre era hija de un terrateniente mulato, María Magdalena Couret de la Blagniére, que nació en Saint Domingue (Haití más tarde), pero se fue con sus padres a Santo Domingo cuando la revolución haitiana comenzó, como en este momento la parte oriental de La Española era una colonia francesa debido al Tratado de Basilea con España. La familia se trasladó a París en 1821, donde el joven pronto mostró habilidad de dibujo precoz. Fue aceptado en el estudio de Jean Auguste Dominique Ingres en 1830, a la edad de once años, convirtiéndose en el alumno favorito del gran clasicista, que llegó a considerarlo como su discípulo más fiel. Una cuenta que puede ser apócrifa tiene Ingres declarando "Vamos, señores, venir a ver, este niño será el Napoleón de la pintura."

Después de Ingres abandonó París en 1834 para convertirse en director de la Academia de Francia en Roma, el cayó bajo la influencia de Eugène Delacroix, cuya marca de colorismo pictórico era anatema para Ingres. Su arte a menudo se ha caracterizado como un intento de reconciliar el clasicismo de Ingres con el romanticismo de Delacroix. Expuso por primera vez en el Salón de París en 1836, y fue galardonado con una medalla de tercer lugar en la categoría de la pintura de historia. En 1840 viajó a Roma y se reunió con Ingres, cuya amargura en la dirección de obra de su alumno estaba tomando llevó a una ruptura decisiva.

11 images

Josep Gausachs

Catalan artist active in Spain, France and the Dominican Republic. Born in 1889 in Barcelona, Spain, had a difficult childhood. A medical procedure left his face partially paralyzed at the age of 11. Later in his adolescence, he lost sight in one eye as the result of an accident. He studied art at the Escola de Baixas and the Escola de la Llotja, both in Barcelona. He began participating in exhibitions in 1910, and had his first solo exhibition in 1911 in Barcelona. After completing his studies he moved to Paris, where he benefited from contact with such artists as: Modigliani, Juan Gris, De Chirico, Picasso, Albert Marquet, Braque and Marc Chagall. During this period, his work was exhibited in Paris, Brussels and Amsterdam. He experimented with many different artistic styles, including Impressionism, Cubism, Fauvism, Dadaism, Surrealism and Expressionism. In 1919, he returned to Barcelona and became a drawing professor at the Academy of Fine Arts. He taught from 1920–1936 and also exhibited his works in Spain and Europe. At the outbreak of the Spanish Civil War (1936–1939), he fled to France and was held in an internment camp in Southern France.

After his release from the internment camp in 1940 he relocated to the Dominican Republic. This country became home to many Spanish refugees, including artists like Vela Zanetti, Eugenio Granell and Vazquez Díaz. Among the first professors at the National School of Fine Arts in Santo Domingo, had a significant impact on future generations of Dominican artists. His students included Gilberto Hernández Ortega, Clara Ledesma, Paul Guidicelli and Eligio Pichardo.

In addition to landscapes, he is known for his portraits and nudes of mulatto women. He had his first solo exhibition in the Dominican Republic in 1944, presenting 187 works that included landscapes, floral still life, portraits and genre scenes. In 1950, Galería Syra in Barcelona held a retrospective of his work. Another retrospective, featuring 52 works from the previous 15 years, was held in 1954 in Santo Domingo. He along with Jaime Colson and Gilberto Hernández Ortega, participated in an important international exhibition organized by the Ateneo de Caracas (Venezuela) in 1955. He died in 1959 at the age of 70 in Santo Domingo.


Artista catalán activo en España, Francia y la República Dominicana. Nacido en 1889 en Barcelona, España, tenía una niñez difícil. Un procedimiento médico dejó su cara paralizada parcialmente en la edad de 11 años. Más adelante en su adolescencia perdió la vista de un ojo como resultado de un accidente. Estudió arte en el Escola de Baixas y el Escola de la Llotja, ambas en Barcelona. Comenzó a participar en exposiciones en 1910 y tenía su primera exposición individual en 1911 en Barcelona. Después de terminar sus estudios se mudó a París donde se benefició del contacto con los artistas tales como: Modigliani, Juan Gris, De Chirico, Picasso, Albert Marquet, Braque y Chagall. Durante este período su trabajo fue exhibido en París, Bruselas y Amsterdam. Experimentó con diversos estilos artísticos, incluyendo el Impresionismo, Cubismo, Fauvismo, Dadaísmo, Surrealismo y Expresionismo. En 1919 volvió a Barcelona y fue profesor de dibujo en la Academia de Bellas Artes. Enseñó a partir de 1920-1936 y también exhibió sus trabajos en España y Europa. En la guerra civil española (1936-1939) huyó a Francia y fue mantenido en un campo de internación en el sur de Francia.

Después de salir del campo de internación en 1940 partió hacia la República Dominicana. Este país llegó a ser casa como para muchos refugiados españoles, incluyendo artistas como Vela Zanetti, Eugenio Granell y Vásquez Díaz. Fue uno de los primeros profesores en la Escuela Nacional de Bellas Artes en Santo Domingo. Tuvo un impacto significativo en las generaciones futuras de artistas dominicanos. Sus estudiantes incluyeron a Gilberto Hernández Ortega, Clara Ledesma, Paul Guidicelli y Eligio Pichardo. Además de paisajes, lo conocen por sus retratos y desnudos de las mujeres mulatas. Tenía su primera exposición individual en la República Dominicana en 1944, presentando 187 trabajos que incluyeron paisajes, naturaleza muerta, retratos y escenas de género. En 1950 la Galería Syra en Barcelona presento una retrospectiva de su trabajo. Otra retrospectiva ofreciendo 52 trabajos realizados a partir de los 15 años anteriores fue realizada en 1954 en Santo Domingo. El junto con Jaime Colson y Gilberto Hernández Ortega participaron en una exposición internacional importante organizada por el Ateneo de Caracas (Venezuela) en 1955. Murió en 1959 a la edad de 70 en Santo Domingo.

9 images

Shum

Juan Bautista Acher - Alfons Vila – Shum. His real name was Alfons Vila i Franques, but for others it was, Juan Bautista Acher, being then, presumably, in both cases, a pseudonym the other name. The only certainty is his artistic pseudonym Shum. It is also true that much more is known about Juan Bautista Archer. He was born in Sant Marti de Malda, Lerida, Spain in 1897.

He had a bohemian youth activist and was politically radical. In an early trip at the age of 14 to Barcelona and then to Paris, much of the journey walking, living off his drawings and charity, since he made drawings to writers and for magazines. On that trip, he was an anarchist between meals and a bit bohemian artist gulf. On his return he further cements his militant anarchist, which cost him a serious annoyance when his mates were preparing a bomb which exploded just when he entered and suffered hand injuries, first they called him "the poet" and from this on "the poet with broken hands".

As the attack was a gift to General Martinez Anido, responsible for the dirty war against anarchism of the 1920s, and a long history of brutality. He was arrested and sentenced to death for crimes he did not commit. He got a big campaign for clemency and finally succeeded, and was sentenced to life imprisonment. He was released with the advent of the Second Republic and continued his activism and his career, that despite his mutilated hands which he fulfilled to perfection. With the advent of the war, and mature as ever supported their cause. At the end of the war he went to exile to Santo Domingo where he made several art exhibitions then moving to Mexico, ending his days in Cuernavaca in 1967.


Juan Bautista Acher - Alfons Vila- Shum. Su verdadero nombre era Alfons Vila i Franques, pero para otros era Juan Bautista Acher, siendo supuestamente, en ambos casos, un seudónimo el otro nombre. La única certeza es su seudónimo artístico Shum. También es cierto que se le conoce mucho más por Juan Bautista Acher. Había nacido en Sant Marti de Malda, Lérida, España en el año 1897.

Tuvo una juventud bohemia y militante, pues era radical políticamente. En un temprano viaje a la edad de 14 años a Barcelona y después París, gran parte del periplo lo hizo andando, viviendo de sus dibujos y de la caridad ya que ilustraba los trabajos de varios escritores y colaboraba con varias revistas. En ese viaje se hizo anarquista y entre horas era un artista bohemio y un poco golfo. A su vuelta se afianza aún más su militancia anarquista, que le costó un serio disgusto cuando sus compañeros de cita preparaban una bomba para un atentando, bomba que estalló justo cuando entraba, donde sufrió heridas en las manos (le llamaban primero "el poeta", y desde esto "el poeta de las manos rotas").

Como la bomba era un regalito para el General Martínez Anido, responsable de la guerra sucia contra el anarquismo de los años 20, y de largo historial de brutalidades. Fue detenido procesado y condenado a muerte por delitos que no había cometido. Se levantó una gran campaña para solicitar el indulto, que finalmente se consiguió, siendo condenado a cadena perpetua, que cumplía en el penal del Dueso dónde para mantenerse compuso portadas para libros.

Salió en libertad con la llegada de la II República continuando su militancia y su carrera artística, que pese a sus manos mutiladas cumplía a la perfección. Al final de la guerra salió para el exilio donde vivió en Santo Domingo donde realizo varias exhibiciones para después irse a vivir a México, terminando sus días pintando en la ciudad de Cuernavaca en 1967.

17 images

Alice Martinez Richter

Painter expressionist, Alice Martinez Richter (1911-1996) was one of the first women prize winners of the Prize of Rome of painting, twice in 1933 and in 1939, in a time when the men doubt recognizing the feminine talents. Her painting is the reflection of her audacious character. Endowed as much for figures as for landscapes and still lifes, she leaves a powerful and sensitive, soberly constructed and cheerfully colored work. Born on August 12th, 1911 in Paris she points out very early, towards the age of 15 years, for her gifts in drawing and painting. At the age of 18, she enters the Ecole des Beaux-Arts de Paris.

From 1941 till 1945, while she teached drawing to Constantine's Secondary school, makes numerous paintings in particular women faces but also still lifes and some landscapes. From 1948 till 1957 she painted in a studio which she shared with Antoine Martinez, an old house of wooden basket maker, in the middle of bushes and trees. There she painted bucolic faces, etc. It is also the period of major figures painted from drawings and from sketches realized during the years spent in the Constantine region.

Between 1951 and 1954, she stayed on summer in the south of France where she followed a water cure and painted landscapes. Invited by the French Navy at the end of 1970 to paint life on board, she made two stays, which inspired her several paintings. Hampered by disorders of eye coordination, she stopped painting after 1985. She died on August 1996 in France.


Pintora expresionista, Alicia Martínez Richter (1911-1996) fue una de las primeras ganadoras de los premios de las mujeres con el Premio de Roma de la pintura, en dos ocasiones en 1933 y en 1939, en un momento en que los hombres dudaban en reconocer los talentos femeninos. Su pintura es el reflejo de su carácter audaz. Dotado tanto por figuras como por paisajes y bodegones, deja una obra poderosa y sensible, sobriamente construida y color alegremente. Nacida el 12 de agosto de 1911 en París, ella señala muy temprano, hacia la edad de 15 años, para sus habilidades en dibujo y pintura. A la edad de 18, entra en la Ecole des Beaux Arts de París.

Desde 1941 hasta 1945, mientras que ella enseñaba dibujo en la escuela secundaria de Constantino, hace numerosas pinturas en particular caras de mujeres y también bodegones y algunos paisajes. Desde 1948 hasta 1957 pintó en un estudio que compartía con Antoine Martínez, una antigua casa del fabricante de cesta de madera, en medio de los arbustos y árboles. Allí pintó caras bucólicas, etc. También es el período de las principales figuras pintadas a partir de dibujos y bocetos realizados durante los años pasados en la región de Constantina.

Entre 1951 y 1954, se quedó en el verano en el sur de Francia, donde ella siguió una cura de agua y paisajes pintados. Invitado por la Marina francesa a finales de 1970 para pintar la vida a bordo, hizo dos estancias, que inspiró sus varias pinturas. Obstaculizado por trastornos de la coordinación entre los ojos, ella dejó de pintar después de 1985. Murió en agosto de 1996 en Francia.

10 images