Dionisio Blanco

Dominican painter born in San Cristobal on October 9 1953. In 1970 he studied at the National School of Fine Arts (ENBA). Works in the Museum of History and Geography of Santo Domingo in 1977. He was Professor of Drawing at the Art Center Cándido Bidó. He also worked at the Museum of the Dominican Man. He was a cartoonist in the Ministry of Public Works, working also with the architect Eugenio Perez Montás in restoration projects of the Colonial Zone of Santo Domingo. He was Professor of Drawing 1978-1996 in the School of Arts, Faculty of Humanities and in the Faculty of Architecture in the Autonomous University of Santo Domingo.

A a graduate of the National School of Fine Arts. The Dominican rural landscape is the first object of his paintings, which is outlined an idyllic, ethereal, completely unrealistic rural Latin America. His paintings have been exhibited in numerous solo and group exhibitions nationally and internationally. He has been a curator of Contemporary Art in the First Meeting of Dominican-Italian for the Latin American Institute of Rome (1997) of the Dominican Women Collective' prepared by the Museum of Contemporary Art in Washington (1998), and Dominican painters in Washington organized by the National Press Club and the Smithsonian Institute. He has also twice been Delegated Guest in the World Venice Biennale. First individual exhibitions: 1978, Gallery Auffant, Santo Domingo; 1984, Casa de Bastidas, (Volunteering the Museum of Las Casas Reales), Santo Domingo; 1987, Jaditte Galleries, New York, USA; 1989, Red Mill Gallery, Johnson, Vermont, USA.


Pintor dominicano nacido en San Cristóbal el día 9 de Octubre del año 1953. En el 1970 realiza estudios en la Escuela Nacional de Bellas Artes (ENBA). Labora en el Museo de Historia y Geografía de Santo Domingo en 1977. Fue profesor de Dibujo en el Centro de Arte Cándido Bidó. También trabajó en el Museo del Hombre Dominicano. Fue Dibujante en las oficinas de Obras Públicas, colaborando, además, con el Arq. Eugenio Pérez Montás en los proyectos de restauración de la Zona Colonial de Santo Domingo. Fue Profesor de Dibujo de 1978 a 1996 en la Escuela de Arte de la Facultad de Humanidades y de la Facultad de Arquitectura de la Universidad Autónoma de Santo Domingo (UASD).

Dionisio Blanco es egresado de la Escuela Nacional de Bellas Artes. El Dominican Dionisio Blancosembrador dominicano es el objeto primero de sus cuadros, que perfilan una imagen idílica, etérea, completamente irreal, del mundo rural latinoamericano. El paraíso está aquí, parece decir el autor, en la tierra grande del campo, donde el campesino sin rostro y adusto parece soñar su propia vida. Sus telas han sido expuestas en numerosas exposiciones individuales y colectivas nacionales e internacionales. Ha sido curador comisario del Primer Encuentro de Arte Contemporáneo Domínico-Italiano para el Instituto Latinoamericano de Roma (1997), de la colectiva ''Mujeres dominicanas'' que preparó el Museo de Arte Contemporáneo de Washington (1998), y de la de pintores dominicanos organizada en Washington por el National Press Club y el Instituto Smithsonian. También ha sido en dos ocasiones Delegado Invitado en la Bienal Mundial de Venecia. Exposiciones Individuales: 1978, Galería Auffant, Santo Domingo; 1984, Casa de Bastidas, (Voluntariado del Museo de Las Casas Reales), Santo Domingo; 1987, Jaditte Galleries, New York, U.S.A; 1989, Red Mill Gallery, Johnson, Vermont, U.S.A.

40 images

Ivan Tovar

Born in 1942 in San Francisco de Macoris in the Dominican Republic, is a painter and printmaker linked to neo-surrealism. Before 1963, he presented several exhibitions in Santo Domingo. From 1963 to 1983, he lives and works in Paris. He began exhibiting at the Paris Biennale in 1963 being the first Dominican artist. He exhibited in Luxembourg, Stockholm, Lisbon and New York. His best known compositions are expressed on large surfaces with colorful fanciful figures, both anthropomorphic and animal, almost biomechanical, which sometimes remind the world of Yves Tanguy or Richard Lindner. In 1968, he won the 2nd. prize in the Eduardo Leon Jimenez Contest for a drawing in Santo Domingo city. Critics have described his paintings as neo-surrealism, but his compositions display a highly personal symbolic world.


Nació en 1942 en San Francisco de Macorís en la República Dominicana, es pintor y un “print maker” ligado al neo-surrealismo. Antes de 1963, presentó varias exposiciones en Santo Domingo. A partir de 1963 al 1983, vive y trabaja en París. Comenzó a exhibir en la Bienales de Paris en 1963 y era el primer artista dominicano. Entonces exhibió en Luxemburgo, Estocolmo, Lisboa y Nueva York. Sus composiciones más conocidas estan expresadas en superficies grandes con las figuras imaginarias coloridas, antropomorfas y el animal, casi biomecánica, que recuerdan a veces el mundo Yves Tanguy o Richard Lindner. En 1968, ganó el 2do. premio en Santo Domingo en la competencia de Eduardo León Jiménez por un dibujo. Los críticos han descrito sus pinturas como neo-surrealistas, pero sus composiciones exhiben un mundo simbólico altamente personal.

8 images

Silvano Lora

Born on July 17, 1931 and died in 2003. His first solo exhibition was held in 1951, while his last exhibition was held in 2001. Great creator, always committed to the cause of social justice and politics. All his work is a metaphor that speaks of the pain of the man in the story and how to fight against oppression. It looked to be the voice of the exploited and humiliated for power. Native Americans, African slaves, the nameless crowd and the individual alone with the rifle and money are the protagonists. He not only contributed from his own work, but was always in the forefront in organizing activities that contribute to democratizing the appreciation and development of art among the poor (for example, the Biennial Marginal). His style draws from the movement "arte povera" and the New Realism. By making your life a struggle for the ideal, Silvano Lora is recognized as the Don Quixote of Dominican culture.

In 1952 participates in the Biennial of Sao Paulo, Brazil and in 1954 performed a solo show in Rio Piedras, Puerto Rico. In 1955 and 1956 exhibited in Madrid and visit Miró in Barcelona, Spain. Also made an exhibition in Cairo, Egypt and participates in the Triennial in Rome. In 1957 he exhibited in Paris and in 1960 exhibited his works in Copenhagen and Rome, also in the event of Latin American Art Paris. In 1966 and 1967 he takes his works to the Neighborhood Bagneau of Paris in Chantillon. In 1969 again performed their experimental show in Paris.

In 1971 he exhibited a solo show in 1974 in Panama and Peru. In that same year he returns to Panama with a poster exhibition. He takes three exposures in Venezuela, Spain and Moscow from 1975 to 1976 with the theme "Panama Canal Zone". In 1978 presented an exhibition at the Museum of Fine Arts in Caracas, in 1980 in Bern, Switzerland, in 1982 in The Signs Gallery in New York and in the exhibition "Back to the Table " also in New York, as well as a solo show in Moscow, Russia. In 1983 his work leads to the Grand Palais in Paris and in the Dominican Contemporary Painting Exhibition in Moscow.


Nació el 17 de julio de 1931 y murió en el 2003. Su primera exposición individual fue celebrada en 1951, mientras que su exposición final fue celebrada en 2001. Gran creador, confiado siempre en la causa de la justicia y en la política sociales. Todo su trabajo es una metáfora que habla del dolor del hombre en la historia y cómo luchar contra la opresión. Miraba para ser la voz del ser explotado y humillado. Los americanos nativos, los esclavos africanos, la muchedumbre sin nombre y el individuo solamente con el rifle y el dinero son los protagonistas. Su estilo dibuja el movimiento “povera del arte” y el nuevo realismo. Haciendo su vida una lucha para lo ideal, es reconocido como el Quijote de la cultura dominicana.

Participa 1952 en la Bienal de Sao Paulo, Brasil y en 1954 realizó una exhibición individual en Río Piedras, Puerto Rico. En 1955 y 1956 exhibió en Madrid y en Barcelona, España. También hizo una exposición en El Cairo, Egipto y participa en Roma. En 1957 exhibió en París y en 1960 exhibió sus trabajos en Copenhague y Roma. En 1966 y 1967 lleva sus trabajos a Bagneau de París en Chantillon. En 1969 otra vez ha realizado su demostración experimental en París. En 1971 exhibió individual en 1977, así como en Panamá y Perú.

En el mismo año vuelve a Panamá con una exposición colectiva. Realiza tres exposiciones en Venezuela, España y Moscú a partir de 1975 a 1976 con el tema “Zona del Canal de Panamá”. En 1978 presentó una exposición en el Museo de Bellas Artes en Caracas, y en el año 1980 en Berna, Suiza. En 1983 su trabajo lo conduce al Palais Magnífico en París y en la exposición pintura contemporánea dominicana en Moscú.

19 images

Noemi Mella

Born in Santo Domingo in 1926. In 1948 she was awarded the First Prize in Painting. In the Sixth Biennial of Arts in 1952 she won the Third Prize for Painting. In the V Biennale of Arts in 1950 and the VII Arts Biennial of 1954 she was Awarded the Second Prize for Drawing. She was a resident of the United States. Also she studied painting together with Gilberto Hernandez Ortega a member of the Group of Four with Jaime Colson, Joseph Gausachs and Clara Ledesma. They are a graduate of the National School of “Bellas Artes” in 1945, having previously received painting lessons from Celeste Woss y Gil and José Gausachs. It is here that she studied with Fernandez Diaz, Elsa Grunning, Marianela Jimenez, Clara Ledesma, Luichy Richiez and Gloria Martinez Montilla.


Nació en Santo Domingo en el año 1926. En el 1948 fue galardonada con el Primer Premio de Pintura. En la VI Bienal de Artes del 1952 ganó el Tercer Premio de Pintura. En la V Bienal de Artes del año 1950 y en la VII Bienal de Artes del año 1954 recibió Segundos Premios de Dibujo. Fue residente de los Estados Unidos de Norteamérica. También fue compañera de estudios de pintura de Gilberto Hernández Ortega, integrante del grupo Los Cuatro junto a Jaime Colson, José Gausachs y Clara Ledesma. Se graduó en la Escuela Nacional de Bellas Artes en 1945, habiendo recibido previamente lecciones de pintura de parte de Celeste Woss y Gil y José Gausachs. Es aquí que tuvo de compañeros a Fernández Díaz, Elsa Grunning, Marianela Jiménez, Clara Ledesma, Luichy Martínez Richiez y Gloria Montilla.

24 images