Aquiles Azar

Born in Santo Domingo in 1932. Cartoonist and painter, he studied at the Academy of Painting George Hausdorf, and subsequently joined the National School of Fine Arts of Santo Domingo, where he graduated. Dentist by profession, made his first art exhibition at the headquarters of the dentistry Dominican Society in the year 1960. His works are in museums and private collections in different parts of the world and businesses. He has exhibited in Japan, London, Paris, Barcelona, Madrid, Balearic Islands, Greece, Brussels, Ecuador, Venezuela, among other countries. He has been awarded several times in the contest of E. Leon Jimenez and at the National Biennial of Santo Domingo, Dominican Republic. He received an Honorable mention in the Latin American Engraving Biennial in Puerto Rico. The Igneri Art and Archaeology Foundation distinguished him as a Member of Honor since the year 2008. He was a University Professor for more than 30 years. Highlights of a study on Picasso is in the Picasso Museum in the city of Barcelona, Spain.


Nació en Santo Domingo en 1932. Dibujante y pintor, estudió en la Academia de Pintura George Hausdorf y posteriormente en la Escuela Nacional de Bellas Artes de Santo Domingo, donde se graduó. Dentista de profesión, hizo su primera exposición de arte en la Sociedad Dominicana de Odontología en el año de 1960. Sus trabajos están distribuidos en museos y colecciones privadas en diversas partes del mundo. Ha exhibido en Japón, Londres, París, Barcelona, Madrid, Islas Baleares, Grecia, Bruselas, Ecuador, y Venezuela, entre otros países. Le han concedido varias veces el galardón de E. León Jimenes y en la Bienal de Santo Domingo, República Dominicana. Recibió una mención honorable en el grabado latinoamericano de la Bienal en Puerto Rico. Fue profesor de la Universidad por mas de 30 años.

26 images

Ernst Lothar

Born in Vienna, Austria to a Jewish family in 1906, as Ernest Lothar Deutsch. His mother painted as a hobby, and he showed talent as soon as he could hold a pencil. As a youth he studied at the Academy of Fine and Applied Arts from 1922-1926, under Professor Adolf Boehm. After leaving the Academy he concentrated on copying old masters of the Italian School in the Kunsthistorichen Museum. Eugenio Fernandez Granell and he coincided in exile in the Dominican Republic. In Santo Domingo, he was a teacher at the National School of Fine Arts. In his painting, color does not dominate the line, but rather the line and color balance each other, so much so that the painter's will becomes the needle of the balance formed by these two pans of equal weight. It is a special balance that he attains with his line effects and his conscious touches, of an artisan, with color. A balance that seems to have overcome the law of gravity, also that of breathing and that of the splitting up of light by a prism, as well as all of the laws of dynamics together. Because this artist's painting is, above all, something else, still, immobile, static painting, Eugenio Fernandez Granell, La Nación Newspaper, Santo Domingo, March 2, 1944.


Nació en Viena en una familia judía en el año 1906, como Ernst Lothar Deutsch. Su madre pintaba como hobby y el demostró un talento desde que podía sostener un lápiz. De joven estudió en la Academia de las Bellas Artes Aplicadas desde el año 1922 hasta el 1926, bajo el profesor Adolf Boehm. Después de salir de la Academia se concentró en copiar los viejos maestros de la escuela italiana en el Museo de Kunsthistorichen. Eugenio Fernández Granell y el coincidieron en el exilio en la República Dominicana. En Santo Domingo fue profesor de la Escuela Nacional de Bellas Artes. En su pintura, el color no dominan la línea, pero prefiere la línea y el color balanceados mutuamente. Es un equilibrio especial que logra con sus toques conscientes, de un artesano, con color y sus efectos de línea. Un equilibrio que parece haber superado la ley de gravedad, también el de la respiración y de la división de la luz por un prisma. Porque la pintura de este artista es, ante todo, algo más, todavía, inmóvil, estática de la pintura por Eugenio Fernández Granell, La Nación, Santo Domingo, 2 de marzo de 1944.

10 images

Georgia Friedeberg

Was a German artist who worked in Germany, the Dominican Republic and the United States. He produced works in oils, watercolors, pastels and charcoal, as well as engravings. Subjects included landscapes, still life, portraits, cityscapes and genre scenes. Was born in Breslau, Germany, now Wroclaw, Poland in 1894. He studied art in Berlin and continued his training in Holland. Afterwards, he returned to Berlin to work as an art teacher. Later moved to Hamburg, where he founded a painting academy that he directed for 20 years. Of Jewish descent, went into exile in the Dominican Republic in 1939 due to Nazi persecution of Jews in Germany.

After arriving in the Dominican Republic, he started a private art school in Santo Domingo. He had his first solo exhibition in the Dominican Republic in 1939, and participated in numerous exhibitions and Biennial art shows over the next few years. He became a professor at the National School of Fine Arts when it opened in 1942. His students included notable Dominican artists like Gilberto Hernandez Ortega, Clara Ledesma, Eligio Pichardo and Ada Balcácer. His paintings evolved in the Dominican Republic to incorporate a tropical palette of vivid blues, greens and yellows, as well as scenes of rural daily life.

In 1948, he moved to New York where his art changed once again to reflect his new surroundings. His palette softened and his range of subjects expanded to include cityscapes and sidewalk scenes. He participated in numerous exhibitions in Europe, the Dominican Republic and the United States. A retrospective of his work was held in the Bellapart Museum in Santo Domingo in 2005. He died in New York in 1959.


Artista alemán que trabajó en Alemania, República Dominicana y los Estados Unidos. Realizó trabajos en oleos, acuarelas, pasteles y carbón, así como grabados. Temas incluyen paisajes, bodegones, retratos, paisajes urbanos y escenas de género. El nació en Breslau, Alemania, ahora Wroclaw, Polonia en 1894. Estudió arte en Berlín y continuó su formación en Holanda. Luego se dirigió a Berlín para trabajar como profesor de arte. Más tarde se trasladó a Hamburgo donde fundó una Academia de pintura que dirigió durante 20 años. De ascendencia judía, salió al exilio a la República Dominicana en 1939 debido a la persecución Nazi de los judíos en Alemania.

Después de llegar a la República Dominicana comenzó una escuela privada de arte en Santo Domingo. Tuvo su primera exposición individual en la República Dominicana en 1939 y participó en numerosas exposiciones y muestras de Bienal de arte en los próximos años. Se convirtió en profesor en la Escuela Nacional de Bellas Artes cuando se inauguró en 1942. Sus estudiantes incluyen a notables artistas dominicanos como Gilberto Hernández Ortega, Eligio Pichardo y Clara Ledesma, Ada Balcácer. Sus pinturas evolucionaron en la República Dominicana para incorporar una paleta tropical de vivos azules, verdes y amarillos, así como escenas de la vida cotidiana rural.

En 1948, se trasladó a Nueva York, donde su arte cambió una vez más para reflejar su nuevo entorno. Suavizó su paleta y su gama de temas se amplió para incluir escenas de paisajes urbanos. Participó en numerosas exposiciones en Europa, la República Dominicana y los Estados Unidos. En Santo Domingo se realizó una retrospectiva de su obra en el Museo Bellapart en 2005. Murió en Nueva York en 1959.

15 images

Eva Hausdorf Friedeberg

Was a German artist who worked in Germany, the Dominican Republic and the United States. He produced works in oils, watercolors, pastels and charcoal, as well as engravings. Subjects included landscapes, still life, portraits, cityscapes and genre scenes. Was born in Breslau, Germany, now Wroclaw, Poland in 1894. He studied art in Berlin and continued his training in Holland. Afterwards, he returned to Berlin to work as an art teacher. Later moved to Hamburg, where he founded a painting academy that he directed for 20 years. Of Jewish descent, went into exile in the Dominican Republic in 1939 due to Nazi persecution of Jews in Germany.

After arriving in the Dominican Republic, he started a private art school in Santo Domingo. He had his first solo exhibition in the Dominican Republic in 1939, and participated in numerous exhibitions and Biennial art shows over the next few years. He became a professor at the National School of Fine Arts when it opened in 1942. His students included notable Dominican artists like Gilberto Hernandez Ortega, Clara Ledesma, Eligio Pichardo and Ada Balcácer. His paintings evolved in the Dominican Republic to incorporate a tropical palette of vivid blues, greens and yellows, as well as scenes of rural daily life.

In 1948, he moved to New York where his art changed once again to reflect his new surroundings. His palette softened and his range of subjects expanded to include cityscapes and sidewalk scenes. He participated in numerous exhibitions in Europe, the Dominican Republic and the United States. A retrospective of his work was held in the Bellapart Museum in Santo Domingo in 2005. He died in New York in 1959.


Artista alemán que trabajó en Alemania, República Dominicana y los Estados Unidos. Realizó trabajos en oleos, acuarelas, pasteles y carbón, así como grabados. Temas incluyen paisajes, bodegones, retratos, paisajes urbanos y escenas de género. El nació en Breslau, Alemania, ahora Wroclaw, Polonia en 1894. Estudió arte en Berlín y continuó su formación en Holanda. Luego se dirigió a Berlín para trabajar como profesor de arte. Más tarde se trasladó a Hamburgo donde fundó una Academia de pintura que dirigió durante 20 años. De ascendencia judía, salió al exilio a la República Dominicana en 1939 debido a la persecución Nazi de los judíos en Alemania.

Después de llegar a la República Dominicana comenzó una escuela privada de arte en Santo Domingo. Tuvo su primera exposición individual en la República Dominicana en 1939 y participó en numerosas exposiciones y muestras de Bienal de arte en los próximos años. Se convirtió en profesor en la Escuela Nacional de Bellas Artes cuando se inauguró en 1942. Sus estudiantes incluyen a notables artistas dominicanos como Gilberto Hernández Ortega, Eligio Pichardo y Clara Ledesma, Ada Balcácer. Sus pinturas evolucionaron en la República Dominicana para incorporar una paleta tropical de vivos azules, verdes y amarillos, así como escenas de la vida cotidiana rural.

En 1948, se trasladó a Nueva York, donde su arte cambió una vez más para reflejar su nuevo entorno. Suavizó su paleta y su gama de temas se amplió para incluir escenas de paisajes urbanos. Participó en numerosas exposiciones en Europa, la República Dominicana y los Estados Unidos. En Santo Domingo se realizó una retrospectiva de su obra en el Museo Bellapart en 2005. Murió en Nueva York en 1959.

114 images

Jaime Colson

Born in the city of San Felipe de Puerto Plata, north region of the Dominican Republic in 1901 and died in Santo Domingo city in 1975. In 1918 he studied painting at the Academy of San Fernando in Madrid, Spain. He also studied in Barcelona where he deepened the drawing skills with the Catalan masters of the century. He lived in Paris from 1924 to 1934 where his painting took a humanist turn. Under the influence of Picasso, Braque and Leger, he accomplished works with ​​cubist architectural influence and adherence to the geometric. He traveled to Mexico, where he lived from 1934-1938. He taught at the Art School for Workers and ventured into mural studies with an emphasis on social issues and worked and befriended Siqueiros, Orozco and Diego Rivera.

In 1938 traveled to Havana, Cuba, where he produced several exhibitions, both collective and individual. He was a professor of Mario Carreño and other renowned Cuban painters. He went back to Europe, where he remained for ten years (1939–1949). He then returned to Santo Domingo in 1950 and continued to teach. In the works he made during that time one can see a symbiosis between architecture, neoclassicism and metaphysics. In that same year he returned to Paris where he did work with a neo-humanist trend. This period coincides with his return to Santo Domingo in 1950 where he was appointed Director General of the National School of Fine Arts, position he held until 1951, without adapting to administrative functions.

He whose life was a continuous path from country to country, experimented with many artistic movements, especially Cubism, surrealism, neo-classicism, and a period of mystical religious influence, to which he integrated a strong Creole influence. His pictorial work, described as figurative and neo-humanist inspiration, pays tribute to the human body in all its forms. A retrospective of his work was held at Museo Bellapart in Santo Domingo in 2008. He also wrote poetry and plays. He is one of the great painters of 20th. Century in Latin America. Troubled by physical ailments and emotional losses, he took temporary refuge in Puerto Plata, his home Province, concentrating harder on his works. He traveled to Haiti, Caracas and Venezuela. Finally, he returned back to Santo Domingo where he died.


Nació en la ciudad de San Felipe de Puerto Plata, República Dominicana en 1901 y murió en Santo Domingo en 1975. En 1918 Colson estudio pintura en la academia de San Fernando en Madrid, España. También estudió en Barcelona en donde profundizó las habilidades de dibujo con los maestros catalanes del siglo. Vivió en París a partir de 1924 al 1934 donde su pintura tomó una vuelta humanista. Bajo la influencia de Picasso, Braque y de Leger, logró trabajos con influencia y adherencia arquitectónicas cubistas al estilo geométrico. Viajó a México donde vivió a partir de 1934-1938.

Enseñó en la escuela de arte para los trabajadores y se aventuró en estudios del mural con un énfasis en ediciones sociales, y trabajó e hizo amistad con Siqueiros, Orozco y Diego Rivera. En 1938 viajó a La Habana, Cuba donde produjo varias exposiciones colectivas e individuales. Era profesor de Mario Carreño y otros pintores cubanos renombrados. Regresó de nuevo a Europa donde permanecería por diez años (1939-1949). Después volvió a Santo Domingo en 1950 y continuó enseñando. En los trabajos que él hizo durante ese tiempo uno puede ver una simbiosis entre la arquitectura, el neoclasicismo y la metafísica. Este período coincide con su vuelta a Santo Domingo en 1950 donde lo designaron Director General de la Escuela Nacional de Bellas Artes, una posición que él mantuvo hasta 1951, sin poder adaptarse a las funciones administrativas.

El tuvo una trayectoria continua de un país a otro, experimentado con muchos movimientos artísticos, especialmente Cubismo, surrealismo, neo-clasicismo, y un período de influencia religiosa y mística, a lo cual integró una influencia criolla fuerte. Su trabajo ilustrado, descrito como inspiración figurada y del neo-humanista, paga tributo al cuerpo humano en todas sus formas. Una retrospectiva de su trabajo fue realizada en el Museo Bellapart de Santo Domingo en 2008. También escribió poesía. Preocupado por dolencias físicas y pérdidas emocionales tomó refugio temporal en su provincia natal de Puerto Plata, concentrándose aún más en sus trabajos. Viajó a Haití, Caracas y Venezuela. Finalmente, regresó de nuevo a Santo Domingo donde murió.

24 images

Jose Vela Zanetti

Born in Milagros, Province of Burgos, Spain on May 27, 1913. He spent his childhood in Leon and later moved to Madrid, where he studied under Jose Ramon Zaragoza. In 1931, his first solo exhibition was held in Leon. He was awarded a scholarship to study in Italy in 1933. In 1936, during the Spanish Civil War, the father of Vela Zanetti was executed for his Socialist beliefs. At the end of the war, in 1939, Vela Zanetti went into exile in the Dominican Republic, as did artists Josep Gausachs and Eugenio Granell.

He was extremely successful in the Dominican Republic. He had his first solo exhibition in Santo Domingo a year after his arrival, and his career as a muralist flourished. He was commissioned to paint more than 100 murals in the country, including works in the Justice Building, Central Bank and National Library (all in Santo Domingo). In addition to working as an artist, he became a professor at the National School of Fine Arts in Santo Domingo in 1945, and was named the school’s Director in 1949. Vela Zanetti won a Guggenheim Fellowship for Hispanic artists in 1951. He used the fellowship to travel to New York and decided to stay for several years. In 1953, he painted his most famous work Mankind's Struggle for a Lasting Peace, a mural at the UN headquarters in New York. Painted in a somber palette of blues and browns, the work depicts the horrors of war and shows people working together to rebuild the world. In 1960 he returned to Milagros, Spain, living in the house where he was born. In his later years, the artist focused on easel paintings, particularly portraits, still-life, landscapes and religious works. He died on January 4, 1999 in Burgos, Spain.


Nació en Burgos, España, el 27 de mayo de 1913 y murió en esa misma ciudad en 1999. Comenzó su formación artística en León orientado por Manuel Bartolomé Cossío y fue discípulo particular de José Ramón Zaragoza en Madrid. Con una beca de la Diputación Provincial de León, completó su formación en Italia. Ya en 1934 había expuesto algunas obras en León, su obra pictórica la inicio propiamente en Santo Domingo. En 1941, el intelectual y crítico dominicano Rafael Díaz Niese afirmó que la pintura del proyecta "una visión dramática de la existencia, predilección por los temas solemnes, reducción de la paleta al mínimo de color compatible con una técnica voluntariamente escueta. Hay en sus obras un aura en que reconocemos las enseñanzas de los grandes y viejos maestros españoles, y tal vez de algunos florentinos ilustres".

Su sólida personalidad artística lo sitúa como uno de los máximos exponentes de la pintura española contemporánea. El lenguaje de su obra ofrece un singular conjunto de unidades y valores universales. Sus narrativos y sobrios murales incorporan la historia hispanoamericana al interés del humanismo integral del hombre. Emplea con inteligencia, con verdadera maestría, la eficacia del color, la estructura de las formas, de los pianos y volúmenes sin separarlos de las imágenes y el simbolismo que recrea. Pintor de grandes y teatrales espacios. En sus frescos, retratos y bodegones, crea una monumental y singular síntesis, fresca en contenido histórico y social. Colaboró activamente en la Escuela Nacional de Bellas Artes en 1942. En 1949 sustituyó a Manolo Pascual en la Dirección de la Escuela Nacional de Bellas Artes. Según Jeannette Miller "La gran obra mural de Vela Zanetti se realizó en Santo Domingo con motivo del Primer Centenario de la República en 1944. Le asignaron los murales del Consejo Administrativo y del Palacio de Justicia; en 1945 los de la Universidad de Santo Domingo y en 1948 1a cúpula de la Iglesia de San Cristóbal. Realizó también murales en el Palacio de Justicia, en el Banco Central, en la Biblioteca Nacional de Santo Domingo, y en la Basílica de la Altagracia de Higuey.

10 images

Noemi Mella

Born in Santo Domingo in 1926. In 1948 she was awarded the First Prize in Painting. In the Sixth Biennial of Arts in 1952 she won the Third Prize for Painting. In the V Biennale of Arts in 1950 and the VII Arts Biennial of 1954 she was awarded the Second Prize for Drawing. She was a resident of the United States. Also she studied painting together with Gilberto Hernandez Ortega (Baní 1924 Santo Domingo 1978), a member of the Group of Four with Jaime Colson, Joseph Gausachs and Clara Ledesma. They are a graduate of the National School of “Bellas Artes” in 1945, having previously received painting lessons from Celeste Woss y Gil and José Gausachs. It is here that she studied with Fernandez Diaz, Elsa Grunning, Marianela Jimenez, Clara Ledesma, Luichy Richiez and Gloria Martinez Montilla.


Nació en Santo Domingo en el año 1926. En el 1948 fue galardonada con el Primer Premio de Pintura. En la VI Bienal de Artes del 1952 ganó el Tercer Premio de Pintura. En la V Bienal de Artes del año 1950 y en la VII Bienal de Artes del año 1954 recibió Segundos Premios de Dibujo. Fue residente de los Estados Unidos de Norteamérica. También fue compañera de estudios de pintura de Gilberto Hernández Ortega (Baní 1924 Santo Domingo 1978), integrante del grupo Los Cuatro junto a Jaime Colson, José Gausachs y Clara Ledesma. Este se graduó en la Escuela Nacional de Bellas Artes en 1945, habiendo recibido previamente lecciones de pintura de parte de Celeste Woss y Gil y José Gausachs. Es aquí que ella tuvo de compañeros a Fernández Díaz, Elsa Grunning, Marianela Jiménez, Clara Ledesma, Luichy Martínez Richiez y Gloria Montilla.

20 images

Ilda Kelly

In 1919 was born the designer Ilda Kelly, creator in 1969 of the Dominican national costume. She died on August 11, 1993.

In the country there have been design competitions for making an outfit that represents the Dominicans, but there is currently no typical Dominican suit. What exists is a nationalist outfit traditionally made only with elements of Hispanic influence, as the one designed by Ilda Kelly in 1969.

In 1944, for the Centennial of the Republic, a design competition for a national costume was organized, but this was never materialized. Later, in 1968, Don Angel Miolán convened a contest to choose a national costume that represents us. Miolán was the ideologist of the contest.

The contest held the following year in the Water and Light Theater, organized by the Directorate General of Tourism with representatives of 25 Provinces, the National District and individuals. The winner was the National District costume, modeled by Maria Lapeiretta. The model was designed by Ilda Kelly and made by Patria de Barros. This was based on the civilization and customs brought to the country from Spain in the Age of Discovery.


En 1919 nace la diseñadora Ilda Kelly, creadora en 1969 del traje típico nacional dominicano. Falleció el 11 de Agosto de 1993.

Aunque en el país se han realizado concursos de diseño para la confección de un traje que represente la dominicanidad, actualmente no existe un traje típico dominicano. Lo que existe es un traje nacionalista elaborado tradicionalmente solo con elementos de influencia hispánica, como el diseñado por Ilda Kelly en 1969.

En 1944, para el Centenario de la República, se organizó un concurso de diseño para un traje típico nacional, pero este no se llegó a materializar. Más tarde, en 1968, don Ángel Miolán convocó a un certamen para elegir, nuevamente, un traje típico nacional que nos represente. Miolán fue el ideólogo del concurso.

El concurso se realizó al año siguiente en el Teatro Agua y Luz, organizado por la Dirección General de Turismo y con representaciones de 25 provincias, el Distrito Nacional y personas particulares. El ganador fue el traje del Distrito Nacional, modelado por María Lapeiretta. El modelo fue diseñado por Ilda Kelly y confeccionado por Patria de Barros. Este se basaba en la civilización y costumbres traídas al país desde España en la época del descubrimiento.

18 images

Hernandez Badillo

Maximo Gomez y Baez (November 18, 1836 in Baní – June 17, 1905 in Havana) was a Dominican Major General in the Ten Years' War (1868–1878). He was also Cuba's military commander in that country's War of Independence (1895–1898). Was born in the town of Baní, Province of Peravia in the Dominican Republic. During his teenage years he joined in the battles against the frequent Haitian incursions of Soulouque in the 1850. He was trained as an officer of the Spanish Army at the Zaragoza Military Academy. He had arrived originally in Cuba as a cavalry officer, a Captain in the Spanish Army and fought alongside the Spanish forces in the Dominican Annexation War (1861–1865). After the Spanish forces were defeated and fled the Dominican Republic in 1865 by order of Queen Isabel II, many supporters of the Annexionist cause left with them, and he moved his family to Cuba.

He retired from the Spanish Army and soon took up the rebel cause in 1868, helping transform the Cuban Army's military tactics and strategy from the conventional approach favored by Thomas Jordan and others. He gave the Cuban Mambises their most feared tactic: The Machete Charge.
Máximo Gómez y Báez (18 de noviembre 1836 en Baní - 17 de junio de 1905 en La Habana) fue un Dominicano Mayor General en la Guerra de los Diez Años (1868-1878). También fue comandante militar de Cuba en la guerra de ese país de la Independencia (1895-1898). Nació en la ciudad de Baní, Provincia de Peravia en la República Dominicana. Durante su adolescencia se incorporó en las batallas contra las incursiones frecuentes de los haitianos de Soulouque en el 1850. Se formó como oficial del Ejército Español en la Academia Militar de Zaragoza. Había llegado originalmente en Cuba como Oficial de Caballería, Capitán en el Ejército Español y lucho junto a las fuerzas españolas en la República Dominicana Guerra de Anexión (1861-1865). Después de que las fuerzas españolas fueron derrotadas y huyeron de la República Dominicana en 1865 por orden de la Reina Isabel II, muchos partidarios de la causa anexionista se fueron con ellos, y entonces el se trasladó con su familia a Cuba.

Se retiró del Ejército Español y pronto tomó la causa rebelde en 1868, ayudando a transformar la táctica y la estrategia militar del Ejército de Cuba desde el enfoque convencional favorecido por Thomas Jordan y otros. Dio a los mambises cubanos su táctica más temida: La Carga del Machete.

6 images

Canela

Ink and watercolor on paper by Canela with two women talking. From Galeria El Arte Moderno, El Conde 111, Ciudad Trujillo, R.D. Tel.8440.
Acuarela y tinta sobre papel por Canela con dos marchantas hablando. Procedencia Galeria El Arte Moderno, El conde 111, Ciudad Trujillo, R.D. Tel.8440.

10 images